به گزارش تیتر آنی هیأت تجاری قزاقستان پای ثابت حضور در مازندران است.
بررسی حضور هیأت تجازی قزاقستان در مازندران نشان میدهد که مسئولان این کشور علاقمند به توسعه ارتباط در این استان هستند.
با وجود رفت و آمدهای مکرر هیأت تجاری قزاقستان اما نتایج این رفت و آمدها چندان مشخص نیست.
در بررسی سفرهای هیأت تجاری به مازندران مشخص میشود که حدود 10 سال مسئولان استان از هیأت های تجاری متعدد قزاقستان میزبانی کردند اما درباره بازخورد این حضور اطلاعات کافی منتشر نشده است.
اگر نتایج این سفرها مطلوب بود پس اطلاع رسانی در این زمینه ضعیف است، اگر مناسب نبود آیا بهتر نیست مدیران استانی در چیدمان نفراتی که متولی جذب سرمایه گذاری خارجی بازنگری کنند و اگر نقص قوانین وجود دارد نسبت به رفع آن اقدام شود.
اینکه مازندران میزبان این سفرها باشد و یا اینکه مسئولان استانی بازدیدهای از قزاقستان داشته باشند اما نتایج آن برای مردم و افکار عمومی ملموس نباشد چه اصرار بر تکرار از این دست سفرها وجود دارد.
حضور هیأتهای تجاری در استان مازندران نشان میدهد که این استان قابلیتهای متعددی برای صادرات دارد اما اینکه چرا حجم صادرات استان مازندران با مشکل مواجه است موضوعی است که انتظار است متولیان امر شفاف سازی مناسبی در این زمینه داشته باشند و مردم را در جریان اقدامات و عملکردها نشان دهند.
اینکه صفحه کارتابل عملکردها تنها به حضور هیأتهای تجاری پر شود از نظر مردم و افکار عمومی کارکرد محسوب نمیشود.
از نظر کشاورز و باغدار زمانی حضور هیأتهای تجاری مطلوب و مناسب است که باغدار و کشاورز برای فروش مرکبات و برنج دچار مشکل نشوند.
زمانی میتوانیم شاهد رونق اقتصادی در بخش گردشگری باشیم که عوائد حاصل حضور توریستها خودش را دریافت مالیاتها از اماکن گردشگری و تفریحی نشان دهد.
زمانی حضور هیأت تجاری کشورهای همسایه ملموس است که باغدار و کشاورز از افت قیمت ناله نکنند.
برای مردم اخبار حضور هیأتهای تجاری از درجه اهمیت برخودار نیست اما اینکه چقدر حضور این هیأتها زمینه رونق اقتصادی ایجاد کرده بیشتر حائز اهمیت است.
باید زمینهای ایجاد شود که کف جامعه حضور هیأتهای تجاری را لمس کند و از این رفت و آمدهای به اصطلاح اقتصادی عایدی نصیب مردم شود.