تیترآنی:هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار میکند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه میکند.
آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.
همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۸۳ نفر نیز دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶۵ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۹۴۸ دُز رسید.
همچنین در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۵۱ هزار و ۶۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
پیمان جبلی رئیس صداوسیما میشود؟
خراسان نوشت: «دیروز 28 شهریور وبسایت خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، اخباری را که از ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما به گوش میرسید، تایید کرد و او را «گزینه اول ریاست رسانه ملی» دانست.
این رسانه در ادامه این گزارش کوتاه، حضور جبلی را در جایگاه ریاست صداوسیما مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «دانش کلاسیک، تجربه عملی و طی کردن سطوح مختلف مدیریتی در صداوسیما از جمله ویژگیهای مثبت پیمان جبلی در حوزه مدیریت رسانه است که میتواند در ارتقای سطح کیفی و حرفهای این رسانه در تراز نظام جمهوری اسلامی موثر واقع شود.
انتظار میرود حضور او در رأس هرم مدیریتی رسانه ملی موجب ایجاد تحول در حوزههای مختلف سازمان به ویژه بخشهای خبری شود و انتظارات افکار عمومی را برآورده سازد.» پیش از انتشار خبر نورنیوز، برخی رسانهها نیز از تغییرات قریبالوقوع در سازمان صداوسیما خبر داده بودند.
بامداد یک شنبه خبرگزاری صبا در خبری اعلام کرد نام پیمان جبلی معاون برونمرزی رسانه ملی، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه این سازمان برای تصدی ریاست رسانه ملی مطرح شده و جدیترین گزینه تصدی بزرگ ترین و فراگیرترین رسانه کشور، پیمان جبلی است.»
تابناک نوشت: «قرار است پیمان جبلی ۵۵ ساله و دانش آموخته دکترای فرهنگ و رسانه از دانشگاه امام صادق (ع) سکان سازمان صدا و سیما را به دست بگیرد…
پیمان جبلی علاوه بر سوابقش در حوزه خبر و اطلاعرسانی، طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ سفیر ایران در کشور تونس بوده است. او همچنین معاون رسانهای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی این مسئولیت توسط «سعید جلیلی» را نیز بر عهده داشته است. با توجه به اطلاعات و اخبار به دست آمده از هم اکنون باید جبلی را هشتمین رئیس سازمان صداوسیما بدانیم.»
گفته می شود بزودی، مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صداوسیما برگزار خواهد شد.
چرا هیچ سمتی به جلیلی تعارف نشد؟
شرق درباره خالی ماندن دست سعید جلیلی از سمت ها در دولت و نهادهای انتصابی نوشت: «گمانهزنیهای زیادی درباره چرایی خالیماندن دست جلیلی وجود دارد؛ برخی باور دارند جلیلی و رئیسی آنطورکه به نظر میرسد همراه و همنظر نیستند. این گزاره وقتی عینی به نظر میرسد که پیش از انتخابات طیفهایی از اصولگرایان بحث نامزد صالح و اصلح را مطرح میکردند و بهنوعی چنین القا میشد که گرچه رئیسی صالح است، اما باید به سمت نامزد اصلح برویم.
تصور این بود که مطرحکنندگان «نامزد اصلح» منظورشان جلیلی است که به هر حال همه این بحثها با کنارهگیری جلیلی پایان یافت، اما این شائبه یعنی وجود اختلاف دیدگاههایی میان جلیلی و رئیسی، با به سِمتماندن جلیلی باز هم تشدید شد و حتی جستهوگریخته شنیده شد که شاید جلیلی باز هم مدعی دولت در سایه باشد؛ مانند آنچه در هشت سال دولت روحانی مدعیاش بود. اما این حالت بعید به نظر میرسد؛ زیرا جلیلی اگر بخواهد رسما منتقد رئیسی شود، دچار چالشی جدی در اردوگاه اصولگرایی خواهد شد…
بعد از این مشخص نیست جلیلی اصلا بتواند خود را در قالب مسئولیتی رسمی تعریف کند یا خیر؛ هرچند برخی باور دارند انتصاب علی باقریکنی، فردی که روزگاری معاون سیاست خارجی و امنیت بینالملل جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بوده و یکی از نیروهای نزدیک به او محسوب میشود، حکایت تأثیرگذاری غیرمستقیم جلیلی بر رویکردهای دولت، خاصه در حوزه سیاست خارجی است. اگرچه با توجه به وزن واقعی سیاسی جلیلی، بعید است بتوان پذیرفت که جلیلی میتواند بدون حضور مستقیم در مسئولیتی، نقش تعیینکننده داشته باشد.»
انتقاد اژهای از کیفیت گزارش دستگاههای نظارتی و امنیتی
غلامحسین محسنی اژهای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی این قوه با اشاره به گزارش دستگاههای نظارتی و امنیتی درباره ویژگیهای صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیتها، از اینکه در این گزارشها صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه میشود انتقاد کرد و خواستار تغییر این رویه شد.
او گفت: هر کسی در کنار ضعفهایی که دارد نقاط قوت و محاسنی نیز دارد که متأسفانه در گزارشهایی که از سوی دستگاهها و یا در پاسخ به استعلامات ارائه میشود به این فضائل که برخی از آنها پوشاننده ضعفهاست توجهی نمیشود.
وی ادامه داد: وقتی فردی برای تصدی مسئولیتی معرفی میشود بلافاصله ده یا بیست نقطه ضعف برای او شمرده میشود و این کار، اگر ضعفهای گفته شده صحیح باشد، تصمیمگیری مدیران بالادستی را دشوار میکند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه عدالت باید فراگیر باشد، افزود: عدالت ایجاب میکند در احراز صلاحیتها به نقاط قوت و توانمندی افراد هم توجه شود و اگر کسی را که میتواند مشکلی را حل کند و مسئلهای را سامان دهد به خاطر یک نقطه ضعف حذف کنیم جامعه را از توان و تخصص و دانش او محروم کردهایم و این از عدالت دور است.
اژهای با تقدیر از اقدام اخیر دادستان انتظامی قضات برای تشویق جمع کثیری از همکاران دستگاه قضا در کنار برخورد با تخلفات تصریح کرد: خوشبختانه در قوه قضاییه به نقاط مثبت همکاران همزمان با برخورد با موارد تخلف توجه میشود، اما هم در کل کشور و هم در دستگاه قضا باید در اظهارنظر درباره صلاحیت افراد تجدیدنظر شود و گزارشها کامل و جامع باشد.
وی با تأکید بر این که مراجع استعلام کننده نیز نباید اطلاعات خود را برای گزینش و جذب افراد منحصر به یک منبع کنند، بر لزوم توجه به کادرسازی برای آینده از میان نیروهای مستعد، کارآمد، پاکدست و متدین و انقلابی در همه دستگاهها تأکید کرد.
توضیح رئیسی درباره علت افزایش واردات واکسن کرونا
سید ابراهیم رئیسی در دیدار جمعی از فرزندان و خانواده شهدا با تاکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، اظهارداشت: متاسفانه شاهد بودیم که بعضیها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری میکردند.
رییسی تصریح کرد: در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفاً به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است.
گزارش ظریف درباره عملکرد وزارت خارجه در واردات واکسن
ششم شهریور در روزنامه جمهوری اسلامی، گزارشی از عملکرد وزارت خارجه در زمینه ویروس کرونا منتشر شد. این گزارش در روزهای نخست وزارت امیرعبداللهیان منتشر شده و درحقیقت گزارشی از عملکرد وزارت خارجه دوره ظریف در زمینه کنترل بیماری این بیماری است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «خرید واکسن از تولیدکنندگان چینی از ابتدای تولید واکسن در این کشور در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت. همزمان با تولید نمونه آزمایشی و سپس آغاز مراحل کارآزمایی بالینی ارقام مختلف واکسن چینی (سینوواک، ساینوفارم و کانسینو)، پیشنهاد طرف چینی برای مشارکت در کارآزمایی اولیه بمنظور تمهید امضای قرارداد خرید به وزارت بهداشت منعکس شد که متاسفانه مورد موافقت قرار نگرفت.
در عین حال رایزنیهای فشرده دیپلماتیک از ارسال حداقل دو نامه وزیر امورخارجه و دو تماس تلفنی وزاری خارجه؛ و مذاکرات مفصل در سفر وزیر امور خارجه به چین و سفر 7 فروردین 1400 وزیر خارجه چین به تهران، نه تنها موجب دریافت اولین محموله 250 هزار دوزی در اسفند 1399 شد، بلکه موجب کسب توافق در مورد خرید 10 میلیون واکسن از چین گردید که البته توافقات بعدی در این زمینه را هم در پی داشت.
روند دریافت واکسن خریداری شده که از اردیبهشت 1400 آغاز شد، تاکنون موجب دریافت بیش از 19 میلیون دوز واکسن از چین دریافت شده است. همچنین تقاضای واردات 30 میلیون دوز دیگر نیز در تاریخ 8 تیرماه برای مرداد و شهریور به طرف چینی ارائه گردیده که درحال اجراست. درخواست خرید 30 میلیون دوز دیگر نیز برای ماههای مهر و آبان به طرف چینی تسلیم گردیده که مورد موافقت کلی قرار گرفته و پیگیری برای دریافت آن در مهرماه ادامه دارد…
وزارت امور خارجه نخستین بار در 4 مرداد 1399 در نامهای رسمی امکان همکاری شرکتهای دانشبنیان با چین در خصوص واکسن کووید را به اطلاع وزارت بهداشت رساند. عدم مشارکت طرف ایرانی در کارآزمایی بالینی واکسنهای چینی در کنار اظهارات ضد چینی برخی مقامات سبب ناراحتی و منصرف شدن طرف چینی از همکاری در زمینه تولید واکسن شد…
اقدام و توصیههای مکرر وزارت خارجه برای تامین واکسن از خارج به موازات کمک به تولید داخل آن، از تابستان و پاییز 1399 آغاز شد. لیکن طبعا تصمیمگیری تخصصی و عالی در این زمینه، خارج از حدود وظایف وزارت امور خارجه بوده است. در عین حال، تاثیر برخی سیاستها و بویژه مخالفت با پیشنهاد طرف خارجی برای مشارکت در مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن، بر روند تامین واکسن اثرات نامناسبی داشته است.»
روحانی این روزها چه میکند؟
جهان نیوز نوشت: «شنیده می شود که روحانی به مانند یک فرد عادی بعد از هشت سال ریاست جمهوری در حال زندگی است و خبری از حضور وی در یک دفتر رسمی منتشر نشده و حتی برخی فعالان سیاسی مدعی هستند که یکی از اتاقهای منزل خود را به نوعی به عنوان دفتر کار خود مهیا کرده و با برخی از افراد دیدار و گفتوگو میکند.
با این وجود پس از سالها شاهد یک سکوت رسانه ای نیز از روحانی هستیم. رئیس جمهوری که در این چند سال یک وجه از مدیریتش سخنرانیهای خاص بود. حالا روحانی به نوعی چله نشین شده و روزه سکوت گرفته است و حتی در برابر موضوع محاکمه اش سخنی نگفته است.
هر چند که برخی از کسانی که با وی ائتلاف کرده بودند در این باره سخن گفته اند و حتی خواستار برگزاری محاکمه علنی و عادلانه شده اند که این موارد نیز بیشتر یک بلوف سیاسی برای ایجاد موج آفرینی در این حوزه است. هر چند این روزها کشور با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی که دارد و بیماری کرونا نیز مزید علت شده کمتر اسیر حاشیه ها می شود و در فضای رسانه ای و سیاسی نیز این موضوع دیده می شود.»
طرح شفافیت آرا برای ویرایش نهایی به معاونت قوانین ارسال شد
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس در گفتوگو با خانه ملت، درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مجلس اکنون بررسی و جمعبندی شده و به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی برای انجام ویرایشهای لازم ارائه شده است و بعد از آن در سیستم مجلس بارگذاری خواهد شد تا وکلای ملت طی 10 روز، پیشنهادات خود را برای ارائه در صحن تحویل دهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تلاش میکنیم تا هیئت رئیسه مجلس این طرح را در اولویت دستور صحن علنی قرار دهد زیرا خواسته بسیاری از نمایندگان است، امیدواریم جمعبندی جدید کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان نظر همه نمایندگان را تامین کرده تا کلیات آن در صحن علنی مجلس تصویب شود و شرمنده مردم نشویم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه این طرح چه میزان میتواند در کشور مثمر ثمر باشد، اظهار کرد: شفافیت امر خوبی است اما شفافیت آرای نمایندگان به تنهایی کافی نیست، مهمترین موضوع شفافیت اموال مقامات و مسئولان، توصیههای انجام شده، رانت اطلاعات رد و بدل شده در جلسات و … برای مردم و افکار عمومی است، بنابراین اگر به دنبال شفافیت هستیم باید همه موارد شفاف شود.