اختصاصی سرویس فرهنگی تیترآنی: مازندران از ظرفیت بسیار مهم و اثربخشی در حوزه رسانه برخوردار است.
در روزهای اخیر حضور خبرنگاران پایتخت نشین برای بازدید از پروژههای آب و فاضلاب روی خروجی سایت اطلاع رسانی آب و فاضلاب شهری مازندران قرار گرفته است.فارغ از درست یا اشتباه بودن این اقدام که هرازگاهی در استان رقم میخورد، بنا دارم درباره قابلیتها و توانمندیهای حوزه رسانه در استان مطالبی را مطرح کنم.
مازندران از ظرفیت بسیار مهم و اثربخشی در حوزه رسانه برخوردار است.داشتن بیش از 700 خبرنگار و فعال رسانهای ظرفیت کمی نیست که مدیران و گردانندگان آب و فاضلاب برای بهتر دیده شدن از ظرفیت خبرنگاران خارج از استان برای ارائه گزارش عملکرد خویش استفاده کردند.فعالیت خبرگزاریهای رسمی یک ظرفیت بسیار بزرگی است که مدیران وزارتخانهها به قابلیت آنها پی برده که در زمان حضور وزرا از ظرفیت خبرنگاران این رسانهها برای پوشش برنامهها استفاده میکنند.
در چند سفر اخیر رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا مدیران خبرگزاری در سطح کشور ترجیح دادند که از ظرفیت خبرنگاران بومی استان استفاده کنند و خبرهای تولید شده این فعالان رسانهای روی خروجیهای صفحه اصلی قرار گرفته است.از طرفی دیگر بسیاری از سایتهای استانی قابلیتهای پوشش رسانهای فرا استانی و حتی ملی دارند.
حتی بسیاری از روزنامهها و هفتهنامهها و حتی ماهنامههای استانی در کنار پوشش وقایع به صورت مکتوب سایت خبری خویش را به روز کرده تا از دنیا پر تلاطم خبر و رسانه عقب نمانند.
در کنار این موضوع همه نشریات معتبر و برجسته کشور در استان مازندران داری نمایندگی و خبرنگار بوده که ظرفیت مناسبی برای پوشش رسانهای و اطلاع رسانی هست، حال چه طور مدیر آبفای مازندران بدون توجه به این همه قابلیتها از ظرفیت خبرنگاران خارج از استان برای پوشش رسانهای استفاده کرده است الله و اعلم!نکته دیگر اینکه آب و فاضلاب استان مازندران برای پوشش این برنامه چقدر هزینه کرده جای تامل دارد اما بحث اینجاست که مدیران و متولیان آبفا زمانی که بحث پرداخت بدهیهای نشریات استانی به میان میآید پولی در خزانه ندارند اما برای خبرنگاران خارج از استان دولا پهنا هزینه میکنند.
فاکتورهای خبرنگاران استانی چندین ماه و حتی برخیها بیش از یک سال رنگ پول را به خود ندیدند اما ظاهرا مدیر روابط عمومی و متولیان آب و فاضلاب با خبرنگاران تهرانی نقدی حساب کردند که حضور پرو پیمان در این برنامه داشتند.
حالا که متولیان روابط عمومی در آب و فاضلاب خبر حضور فعالان رسانهای پایتخت نشین را در خروجی سایت خودشان قرار دادند؛ حداقل لاشه خبرهای تولید شده خبرنگاران مدعو از استان تهران و نیز درباره میزان بازخوردهای خبر تولید شده هم صحبتی به میان بیاورند؛که اگر نواقصی در نحوه نگارش و پوشش خبری فعالان رسانهای استان هست در برنامههای بعدی رفع شود تا خبرنگاران و فعالان رسانهای مازندران با ذائقه خبری متولیان امر در آب و فاضلاب آشنا شوند و همان چیزی را بنویسند که خبرنگاران پایتخت نیشین در تهران برایشان نوشتند!