تیترآنی:مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از وجود بیش از 400 مدرسه تخصصی پژوهشمحور در سطح استان مازندران خبر داد.
«علیرضا سعدیپور»، با اشاره به وجود بیش از 400 مدرسه پژوهشمحور در استان افزود: باید با توانمندسازی معلمان در مدارس پژوهشمحور به دنبال تربیت دانشآموزان پرسشگر باشیم. تصمیماتی که در آموزش و پرورش گرفته میشود نیز باید رنگ و بوی پژوهش داشته باشد.
وی تصریح کرد: مدرسه پژوهنده یکی از موارد بستههای تحولی جهت تغییر در رویههای موجود نظام تعلیم و تربیت کشور متناسب با سند تحول بنیادین است.متآسفانه این بسته تحولی در استانهای کشور به اجرا درنیامده است و این مسئله نشان از مغفول ماندن امر مهم پژوهش در آموزش و پرورش دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اذعان داشت: آموزشهای حافظه محور چوابگوی فرزندان این نسل نخواهد بود.از این رو باید به دنبال رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش باشیم.برای اینکه به آموزشهای مادامالعمر دست پیدا کنیم باید مهارتهای پایه پژوهش را به دانشآموزان یاد بدهیم تا بتوانیم دانشآموزانی پرسشگر و مطالبهگر تربیت کنیم.
وی اظهار کرد: بحث مدارس پژوهش محور از سال 1393 در استان مازندران مطرح شده است و مسئولین وقت اقدام به برگزاری دورههای آموزشی و انتخاب تعدادی از مدارس به نام مدارس پژوهش محور نمودند. و در سال 1397 تعداد این مدارس در استان به 350 رسید و تاکنون 400 مدرسه استان به این جمع پیوستند.
سعدی پور افزود: در سالهای 1394 و 1395 یه کتاب «راهنمای تدریس پژوهش محور»، «راهنمای عملی پرورش خلاقیت» و « مدل مدرسه پژوهش محور» در ادارهکل آموزش و پرورش استان به تألیف درآمد.
وی از شعار «هر مدرسه یک پژوهشگاه، هرمعلم یک پژوهنده و هر دانشآموز یک پرسشگر» به عنوان شعار امسال شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان نام برده و خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که تمامی مدارس باید مبتنی بر پژوهش مدیریت شوند چراکه پژوهشگری صفت ذاتی همه مدارس، معلمان و دانشآموزان است.
این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس سه قطب پژوهشی در استان ایجاد شد که دبیرخانههای «مدارس پژوهش محور»، «اقدام پژوهی» و «توانمندسازی پژوهشی معلمان» در شهرهای بابل، قائمشهر و آمل مستقر است که اقدام به برنامهریزی، آموزش و ترویج فعالیتهای پژوهشی در مدارس استان مینمایند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ایجاد فرهنگ پژوهشگری و آموزش مبتنی بر پژوهش، ایجاد فضا، تجهیزات و ساختار مدارس متناسب با برنامهها و فعالیتهای پژوهشی را از اهداف این طرح برشمرده و خاطرنشان کرد: تعریف مدل رفتار و تدریس پژوهشی، تقویت مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی و مدیریت مدرسه با روش پژوهشی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.